Sunday, January 2, 2011

Budak budak pun tahu :')

Hey :D
Uh aku sepatutnya dah ada atas katil tengah baca doa tidoq dan bersedia untuk tidoq. Tapi aku tiba tiba rindu dengan blog dan terus tekan button on kat CPU. Senang kan ?

Malam ni mak aku ada kat ward Hospital Penang. Abah kata mak kena operate rabu ni. Selasa ni abah pi Hospital Penang balik. Lepas tu ada kawan abah dengan isteri dan anak dia datang tidoq rumah aku, jaga aku dengan adik adik :D

Okay jom cakap pasal tajuk yang aku tulis kat atas tu. Budak budak pun tahu :') Budak budak kecik zaman sekarang ni lebih cerdik. Kalau tengok usia alo baru kecik kenit lagi tapi dah tau cakap BI. Normal kan sekarang ?

Kadang kadang kita sendiri buleh terpegun bila tengok budak kecik lebih geliga daripada kita yang besaq tong sampah ni tapi otak tak guna :/ Peristiwa dekat bawah ni apa yang pernah jadi dekat aku dan minta semua ambil iktibar apa yang patut. Yang tak patut tu toksah gatai buat pengajaran =='

1. Memandangkan mak aku masuk ward, abah aku pulak tak reti masak yang sodap sodap. Jadi tadi abah tanya nak keluar makan ka nak makan maggi ja ? Kot kot tak lapaq sangat sebab tadi dah makan nasi. Aku teruih keluaq dari bilik cakap okey jom makan kat luaq kejap nak pakai tudung. Adik aku yang bongsu Yaya tiba tiba cakap Takpayah la keluaq membazir duit ja. Maggi kan ada. Roti ada mushroom soup ada biskut ada. Makan la yang mano ada :D

See ? Budak budak pun tahu membazir :D Aku yang besaq ni pulok nampak macam tak reti reti nak berjimat =='

2. Haritu anak jiran jauh datang rumah aku. Kecik la lagi pompuan. Lepas tu aku tak tau la yang dia datang, teruih keluaq pakai shorts yang bawah lutut dengan t-shirt biasa. Mak aku suruh pi angkat baju kat ampaian. Pastu dia cakap macam nii kat aku Eii akak keluar pakai seluar pendek !

Mula mula tu geram jugak la budak ni tampaq kang. Tak rasa ka dia jerit tu lagi oreng tengok aku ? Mak aku letak ampaian dekat halaman rumah dahtu halaman aku tu bukan besaq mana pun. Malam malam pukui 10 adakah oreng masih nampak aku yang gelap ni walaupun sebenarnya budak kecik tu memang betui ? =='

3. Ni masa kat kampung, Afiq terkena paku dekat kusyen kayu tu. Maksu aku panggil la anak dia Irfan umur 7 tahun.

Maksu ; Adik tolong ambik martun. Mak nak ketuk paku nii.
Irfan ; Martun ? Apa tuh ?

Maksu aku tak jawab soklan anak dia pastu pi dapur ambik martun. Bila maksu aku dah ketuk paku tu dia pi la dekat anak dia,

Maksu ; Ni oreng panggil martun. Hisy yang tu pun taktau.
Irfan ; Laa cakap la ambik hammer .

=='

Hahah yang tu ja jadi pun. Bukan banyak. Tapi ada jugak aku pernah dengaq budak mana taktau cakap dengan mak dia macam ni Mak budak perempuan dengan lelaki tak buleh sentuh kan ? Dosa kan ? Ehemmm budak kecik pun tau benda ni lepas tu tak kan kita yang besaq ni tak reti lagi kot ? Jaga la batas dalam pergaulan yaa :) *Cewahh ustazah ustazah XD

Cakap pasal aurat dosa semua ni. Aku teringat laa benda ni pernah jadi dekat aku. Okay aku takmau direct teruih sebut nama dia, macam kesian pulok. Aku bagi bayangan la nuh ? Macam ni :-

Kau ada kawan lelaki nama A satu kelas dengan kau la. Lepas tu ada sekali ni kau tertampar tangan dia tanpa alas sebab tak sengaja. Dia marah kau apa main tampar tampar, kita bukan muhrim. Esok pulak kau on fb. Kau tengok gambar A dengan girlfriend dia pegang tangan peluk bahu kepit lengan. Apa reaksi kau ?

Rasa nak tampaq ja kan budak laki tu. Masa dia kata kita bukan muhrim acehh punya alim lagaknya. Bila time pegang makwe dia lupa habih nuh pasai muhrim ? Hisy taktau la apa nak jadi. Seteruk teruk aku pun, segila gila aku pun, aku masih waras untuk buat kerja macam tu kecuali kalau betui betui tak sengaja terkena. :D

Huh tutup cerita pasai tu. Malas nak ingat dah perkara sudah berlalu. Kita buang yang keruh ambil yang jernih ya ? Tahun 2011 ni aku nak ambik PMR so I need your pray. Doakan aku berjaya dalam hidup! *Semangat lebih!

Pada member member toksah gatai ambik cuti lebih. Pi sekolah esok sebab aku rindu hampa :D

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...