Saturday, December 18, 2010

Cinta Kita - episod lapan :D

heyy =)
Sorry again sebab lambat jugak. Aku layan CityVille sampai tak sedar apa yang jadi dekat aku punya drama ni. Maaf ya :)

EPISOD LAPAN.

Era memilih baju yang baik. Hari ini dia ada makan malam istimewa dengan Qayyum. Mungkin penampilan tidak penting bagi Qayyum, namun penting bagi Era. Dia perlu kelihatan cantik pada malam ini di hadapan Qayyum. Lagipun perbualan Qayyum bersama Arash di pejabat tempoh hari masih terngiang-ngiang di telingannya.

Baguslah perempuan tu dah kahwin dengan orang lain. Nampaknya aku tidaklah perlu bersusah payah untuk mendapatkan Qayyum, bisik hati kecil Era sambil tersenyum sinis di hadapan cermin. Dia memadankan dirinya dengan sehelai short dress berwarna merah terang yang berpotongan simple. Terus dia mencapai tuala dan menuju ke bilik air dengan girang.

Di rumah Qayyum pula…

“Kenapa kau bersiap ni? Nak keluar ke?” tegur Qalishan melihat adiknya itu.
“Hmm. Makan je dengan Era,” Qalishan mencebik sedikit mendengar jawapan Qayyum. Sememangnya Qalishan tidak rapat malah tidak ingin rapat langsung dengan Era walaupun mereka sepupu. Hubungan mereka sungguh jauh bagai tidak pernah kenal. Tidak pula terjadi kepada Amy. Mungkin semua orang tahu bagaimana sifat Era dan Amy yang berbeza itu.

“Kau nak jemput dia ke?” tanya Qalishan lagi.
“Tak. Aku suruh dia datang sini. Malas la, rumah dia jauh dari tempat yang kami nak pergi tu,”
“Apala kau ni. Tak gentlement langsung, ada ke patut suruh perempuan datang sini. Ish ish,” berkali-kali Qalishan menggeleng kepalanya. Qayyum tersengih sebelum membalas,

“Ala, this is not a special date. Aku bukan ada apa-apa pun dengan dia,”
“Aku dengar kau cakap dengan Arash hari tu. Kau nak kahwin dengan dia kan?”
“No. Masa tu aku ikut perasaan je,” Qayyum ketawa kecil. Tidak sangka Arash dan abangnya akan menganggap kata-katanya serius. Dia hanya beremosi sedikit pada waktu itu. Jadi tak mungkin dia akan membuat satu keputusan besar dalam hidupnya.
“Lain kali aku harap sebelum kau cakap, fikir dulu. Jangan lepas je. Kalau Era dengar dan bersetuju, kau nak kata apa lagi? Dia boleh kata yang kau pernah berniat nak jadikan dia isteri kau. Dan pada masa tu kau takkan dapat cari alasan untuk menafikan semuanya. Aku harap kau jangan pernah sesekali ambil keputusan tanpa berfikir. Ingat tu,” ceramah Qalishan sebelum melangkah keluar dari bilik Qayyum. Qayyum hanya merenung bayang Qalishan yang semakin menghilang itu.

Malam itu…

“Hai,” ucap Era setelah Nisa membuka pintu depan rumah banglo tiga tingkat itu. Nisa yang sudah dimaklumkan akan kedatangan Era untuk keluar bersama Qayyum menjeling Era yang merupakan musuh utamanya semasa di sekolah lagi.

“You tak jemput I masuk ke?” kata Era lagi. Dia cuba berbaik sehabis mungkin dengan Nisa kerana inilah bakal kakak iparnya. * XD

“Hai, orang dah buka pintu ni kira dah okey la tu. Takkan tak reti-reti nak masuk lagi? Nak suruh jemput macam mana lagi? Nak suruh letak red carpet ke, panggil pemberita, wartawan semua untuk mengumukan ketibaan you?” sindir Nisa tajam. Muka Era sudah berubah merah. Dia terus berjalan masuk dan sempat menolak bahu Nisa namun pura-pura tidak sengaja. Tiba-tiba Qalishan muncul di sebelah isterinya.

“Abang Qalishan! Lama tak nampak you. You tinggal sana kan. Emph, you rasa penampilan I okey ke?” Era cuba pula bermesra dengan Qalishan walau sudah perasan akan wajah keruh Qalishan sebaik sahaja dia tiba sebentar tadi.

“Apa kata you tanya isteri I? She’s a model okay. Kan sayang?” ujar Qalishan sambil memeluk pinggang isterinya yang ramping itu. Nisa tersengih kepada suaminya lalu memandang kepada Era.

“Are you sure you tak kisah apa pun komen I?” Nisa merenung Era meminta jawapan. Era mengangguk kecil.

“This dress is too outdated! Sorry to say but I memang rasa dress ni teruk! Tambah-tambah kalau you yang pakai. Eeii, just like a monster. So terokk,” komen Nisa lancang. Suaminya sudah ketawa tanpa henti mendengar kata-kata isterinya.

“Jom sayang. I pun dah tak kuasa nak duduk sini lama-lama,” Qalishan menarik tubuh isterinya lalu mereka beredar dari pandangan mata Era. Ketawa kedua-dua suami isteri itu sengaja dikuatkan agar Era semakin terbakar dan cepat-cepat meninggalkan rumah itu. Sangkaan mereka tepat, Era berlalu pergi untuk mengelakkan dirinya dimalukan lagi.

Qalishan dan Nisa terserempak dengan Qayyum di muka pintu.

“Era dah datang ke?” tanya Qayyum. Dia pasti Era sedang menunggunya di bawah.

“Entah. Aku buka pintu tadi tak nampak orang pun,” jawab Nisa. Qayyum mengerutkan dahinya tanda hairan.

Di apartment Adryy dan Farah…,

“Okey. I nak warna ni untuk bilik tidur kita. Okey tak?” Farah menunjukkan warna hijau di dalam katalog cat.

“Mana? Warna apa?” Adryy yang duduk berhadapan dengan Farah terus bangun dan mengambil tempat di sebelah isterinya.

“Kenapa hijau?” soal Adryy sambil melihat-lihat katalog itu.

“Sebab I suka hijau. Tenang je, nak tidur pun tak sempat fikir dah terlena. Kan? Kenapa you tak suka ke?”

“Tak. I suka biru. Biru lagi tenang and kalau nak tidur tu tak baring pun boleh lena,” Jawapan Adryy yang langsung tidak masuk akal itu membuatkan Farah mengerutkan dahinya.

“Eh ada ke macam tu? Mana ada, you ni suka merepek dengan I,” kata Farah. Adryy tersenyum.

“Ada. Siapa kata takda tu I geletek dia,” Adryy sudah merenung Farah.

“Okey okey. Ada,”

“Jawapan tak boleh tukar. So bersedia terima hukuman,” Farah cepat-cepat melarikan dirinya ke dapur sebelum digeletek. Adryy pula yang tahu Farah memang tidak suka digeletek terus mengusik Farah sambil mengejarnya. Mereka ketawa bahagia.

Tiba-tiba dalam mereka bergelak ketawa, loceng ditekan berkali-kali. Farah menghampiri pintu lalu membukanya. Alia terus masuk sambil menolak Farah kedalam, tanda tidak suka dengan menantunya itu. Farah tunduk sedikit.

Adryy yang sedar akan kedatangan ibunya itu terus menyalami tangan ibunya.

“Asalamualaikum mama. Duduk lah dulu,” ujar Adryy. Alia mencebik.

“Hai sejak bila belajar salam aku ni? Selalunya tak adalah hormat sangat sampai macam ni? Kau dah kena rasuk ke?” perli Alia, sengaja mengejek Farah.

“Ma, salam itukan adat kita. Sekarang why not mama duduk dulu. Farah, make some drinks,” arah Adryy. Farah terus berlalu ke dapur. Alia cepat-cepat menahan.

“Tak payah! Aku tak datang untuk minum. Aku nak cakap dengan anak aku, jadi dipersilakan kau pergi sekejap,” Alia juga memberi arahan kepada Farah. Farah hanya menurut lalu masuk ke dalam bilik tidur.

Setelah pasti Farah betul-betul berada di dalam bilik, Alia terus bersuara.

“Bila nak jalankan rancangan kita?”

“Rancangan apa?” Adryy melangut kononnya berfikir. Padahal dia sengaja buat-buat lupa.

“Adryy! Macam mana boleh lupa?!” Alia separuh menjerit. Dia sudah agak anaknya akan lupa kerana melihatkan keadaan Adryy sekarang, dia sungguh bahagia bersama Farah.

“Nah surat tu. Suruh dia tandatangan malam ni jugak. Esok Adryy jumpa mama di rumah sewa tu. Then Adryy boleh ceraikan dia. We’ll fly to London next week,” Terlopong mulut Adryy mendengar rancangan ibunya. Terus kepalanya menggeleng laju.

“No way mama! Adryy takkan pergi London. Adryy takkan ceraikan Farah dan yang paling penting Adryy tak mahu dia bagi semua harta dia kepada mama dan lelaki keparat tu! I love her, I really love her. And Adryy takkan rosakkan hidup dia. Adryy cuma nak dia bahagia!” Selepas meluahkan kata-kata itu, satu tamparan melayang ke pipi Adryy. Alia bangun dan berjalan menuju ke pintu.

“Kalau Adryy tak suruh dia tandatangan semua dokumen tu, mama takkan teragak-agak untuk musnahkan hidup Adryy,” Alia berlalu pergi.

Farah yang berada di dalam bilik, telah mendengar semua perbualan Adryy dan Alia. Air matanya mula gugur. Mungkin ini saatnya dia melupakan cintanya kepada Qayyum dan terus menyayangi Adryy, lelaki yang begitu ikhlas dan sudah berubah ini.

Di sebuah restoran biasa, tiga sahabat sedang menjamu selera…,

“Aku bahagia gila weh. Sungguh tak tipu,” ujar Farah dengan hati yang girang. Nisa dan Amy yang memandang terus tersenyum.

“Bagus la. Akhirnya kau dapat terima Adryy. Dari cara kau cerita pasal Adryy tu, aku yakin dia berubah kerana cinta dia kat kau,” komen Amy. Nisa mengangguk setuju.

“Weh kau nak tahu tak hari tu aku pergi bercuti. Pastu time aku, Arash dengan Natasha jalan-jalan kat pantai, tetiba ja sorang pompuan ni datang kat aku. Dia kata Natasha tu anak dia,” cerita Amy.

“What?! Natasha anak dia? Pastu kau bagi la kat pompuan tu?” Nisa berkata-kata bagai tidak cukup oksigen. Amy terus menjeling Nisa,

“Kau ni pusing belah mana? Kalau Natasha tu anak dia, benda apa yang dalam perut aku selama sembilan bulan tu?” kata-kata Amy disambut oleh gelak tawa Farah.

“Tu lah kan. Teruk la kau ni Nisa. Pastu apa jadi? Dia berebut Natasha dengan kau kat situ ke?” Farah bertanya dalam ketawa yang masih bersisa.

“Yes. Sampai la suami dia datang, baru dia bertenang. Actually anak diorang tu muka serupa dengan Natasha, tapi dah meninggal lima tahun lepas. Kesian jugak aku tengok, tapi nak buat macam mana,” ucap Amy.

“Hah. Mesti kau macam separuh gila kan masa tu?” kata Nisa.

“Mesti la. Natasha tu anak aku!”

“Tapi kau bersyukur la sikit weh. Nasib baik dia tak kata Arash tu pun suami dia jugak. Kalau tak merana kau,” Selepas mengucapkan ayat terakhirnya, Farah terus ketawa berdekah-dekah bersama Nisa. Amy tersengih.

“Kalau dia kata macam tu, apa kau nak buat hah?” Farah dan Nisa memandang Amy menanti jawapan.

“Aku nak kata kat dia macam ni : Apa ni? Anak I you kata anak you. Hei takkan suami I pun you nak angkut? Pastu terus tikam dia dengan parang. Dia mati dan aku bahagia,”

“Huh bahagia la kau dalam jail.Peluk la besi tiap malam,”

“Silap-silap bukan setakat masuk jail, masuk Tanjung Rambutan sekali. Betul la tu, kau memang ‘bahagia’,”

Ketiga-tiga mereka ketawa terkekek-kekek. Sudah lama mereka tidak ketawa seperti ini. Mungkin ini masanya untuk mereka bertiga temui kebahagiaan yang pasti, siapa tahu.

Di Syarikat ZamQay Holdings…

“I tak suka you datang kacau I macam ni,” Qayyum bertegas dengan Era. Secara jujurnya, dia begitu terganggu dengan kehadiran Era di pejabatnya setiap hari semata-mata untuk melihatnya. Rindu la apa la, semua cukup. Benci dia melayan sikap Era yang boelh dikatakan mengada itu.

“Kacau? Jadi selama ni I datang hanya mengacau you la?”

“Sorry to say but yes! You are disturbing me! So now, please,” Qayyum menunjukkan pintu keluar kepada Era.

“Sampai hati you. I ni kan bakal isteri you!”

“Siapa kata? You tak pernah layak!”

“Habis tu perempuan macam mana yang layak? Macam Farah tu? Oh bagus sangat la perempuan macam tu, pergi rumah lelaki lain masa bakal tunang dia takda di KL pastu kena tangkap basah. Macam tu layak la?” Qayyum terus mengangkat tangannya untuk memukul Era. Namun selepas itu, dia menghentikan niatnya.

“Farah mungkin bukan wanita yang cukup baik tapi adakah you cukup yakin yang you lebih baik dari dia?” Era panas hati mendengar sindiran Qayyum. Dia lebih lancang berkata.

“Ya! I yakin I lebih baik dari dia! Kenapa?”

“Prove it,” Itulah kata-kata terakhir Qayyum sebelum dia meninggalkan Era di bilik kerjanya itu.

Apakah bukti yang Era akan tunjukkan? Rancangan apa yang Alia aturkan untuk memusnahkan hidup Adryy? Apa pula yang terjadi kepada Farah selepas ini? Ungkap segalanya di episod akan datang!

EPISOD AKAN DATANG…

“Mama, promise me you won’t do anything to Farah,” Adryy merayu…

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...